Stockholms city, neonljus, coola kolamänniskor och lilla du, taxi dörrvakt krossat glas - bergochdalbanan och lilla jag

http://www.youtube.com/watch?v=Bn8iTx_Gmdg

///

Svarta träd i skogen blir soldater i en här
Och gula löv på marken blir skatten som vi stjäl
Och de gråa döda husen blir fängelset vi flyr
Och hela fula världen blir som ny

Om du tar mig med till drömmarnas land, du låter mig följa med på din axel
Om du tar mig med till drömmarnas land, jag kan väl få följa med på din axel

Om allt man inte väljer, men ändå tvingas ta
Om stoltheten jag sväljer för att klara varje dag
Och allt som jag ska gömma i mitt hjärta utav glas
Om allt det där ska rymmas går jag av

Så ta mig med till drömmarnas land, jag kan väl få följa med på din axel
Ta mig med till drömmarnas land, så kanske jag kan göra nått som är vackert
För dig och för mig
För dig och för mig


- Freddie Wadling - "Drömmarna"

///

jag tror jag brister

imploderar

blir ett tomt svart hål

drar till mig allt runt om

socker, sprit och ister

effekten varierar

men ge mig vad jag tål

kom

kom

kom


Mail/Blogg/ - Blogg/Mail

"Idag är jag i mitt esse. Mina skämt landar, mina analyser

är nästintill nya sanningar och jag kan förklara vad jag menar.

Det är sådana här dagar man är så nära 100% av den man vill vara,

av det material man har att arbeta med som det är möjligt.

Det här sådana här dagar folk med sämre självförtroende

avskyr en för att man är just allt det där.

Det är sådana här dagar det är en fröjd att skriva mail.


Men frågan är vad det beror på.
En ketchupeffekt i serotonintillverkningen?

Eller att jag bara sovit tre timmar i natt och är hög på koffein.

Det kan bero på att det jag förut skrev, att jag blev bekräftad i mina hjärte-

ämnen; humor, filmanalys och verbal, samt skriftlig formulering.


Dock hade jag två, tre dagar förra veckan när det var precis tvärtom.

Och när det inte är en sån här icke-illegal substans-bergochdalbana

i ens känsloliv råder det terrorbalans (vilket bra ord det är!) mellan

de båda sidorna.
Och det är ju inte lika kul. Det blir liksom en flykt från den grå, tråkiga

och misslyckade skuggan av en själv man egentligen och oftast är -

och det är den drogfria trippen som är det häftiga. Som att förlora sig i

en vansinnigt bra film (senast Michael Clayton, och som du skulle uttrycka det: briljant!)
eller när man fattar ett sammanhang som öppnar upp något nytt hos en, eller något

annat som kan liknas vid att läsa en god bok omformulerat som essensen

av det fina med att leva. Med andra ord och med himlastormande känslor

och stråkar och en tår som rinner ned för Julia Roberts kind."


90% koffein, 9% human being, 1% lost sleep

Jag funderar på att ta ner den här bloggen till en härligt, höstlövstapetserat, asfaltlåg nivå och börja skriva om mina dagar, precis så som alla andra gör med sina bloggar. Mitt mentala manifest jag fastslog när jag började skriva här var att det var tänkt som någon form av avlastningsplats för saker jag inte kunna finna någon form till, och hu hemska tanke verkligen inte som en "dagbok", för är det något jag ogillar (eller kanske till och med avskyr) så är det människor som bloggar om sina egna, innehållslösa och tankefatttiga, tunnelbanerealistiska vardagar. Och är det något jag skyr så är det diskbänksrealism, eller då tunnelbanependlarrealism som tycker att dagens händelse är att surfa in på aftonbladet.se och läsa alla snaskiga nyheter som instället för att upplysa och ge dem insikt, istället skjuter av hjärnceller som snällt står på led och väntar på sin tur.
Det är inte min grej riktigt, men just därför kanske jag ska försöka. Försöka få det roligt, spännande, underhållande, tänkvärt. Tänkvärt är ett ord jag inte tror att jag har täckning för att skriva, så jag gör det med den här brasklappen.

Vi får se om det fungerar.

Idag har jag namnsdag.

Misslyckande är inte ett fabriksinstallerat val

Alltså jag har så svårt för "punkig" (i dess absolut mest urvattnade och felöversatta betydelse) fredagsunderhållning. När Peter Magnusson låtsas prata med tysk brytning är det något i mig som bara instinktivt stänger av hörseln och jag slutar ta in sinnesintryck över huvud taget. 
Och när  de ska skämta om Babben-panelen är det som något inuti mig dör. Det är som om Stefan skulle göra åtlöje av Krister, det fungerar liksom inte.

Jag vet inte varför jag ens lägger energi på att skriva om det, men jag kände att jag behövde en ventil.

Som plåster på såren och kompensation bifogar jag kanske det bästa jag någonsin skrivit:



***



Failure is not a factory-installed option


Du vaknar upp liggandes på ett fält. En molnfri blå himmel över dig. Fältet är gulnat, torrt. Det tycks sträcka sig från horisont till horisont, inte ett träd syns till, inte ett berg, ingenting.

Du ställer dig upp.

Du är naken, men när du ser ner på din kropp sitter ett bälte fast runt magen.

En bomb, förstår du.

Du försöker inte slita den av dig, det känns inte obehagligt, ingenting att ha den där. Du tänker att det måste vara en vacker syn med dig på ett gulnat fält med ett självmordsbälte runt midjan, den blå himlen som ramar in.

Du ser dig omkring, men vet inte exakt vad du ska göra.

Du har ett fult sår på ena armen. Format som bokstaven D. Märkligt.

Ett sår på andra armen också. Det format som ett G. D och G.

Vad menas med dessa två bokstäver?

Du letar efter ännu en bokstav, en ledtråd eller vad som helst. Du vänder på handflatorna, upptäcker ett sår, inte mer än ett koagulerat streck. Ett I?

D, G, I.

DIG. Gräv.

Du ser dig om, får syn på något på marken.

Ett kryss. Gräv där du står.

Du kastar dig ner på knä, börjar gräva med händerna, naglarna.

Men det händer ingenting, du kommer ingenstans. Det är som om dina fingrar och naglar rivs ner, skrapas bort istället för jorden som borde. I panik kastar du dig bakåt, bort.

Platsen du befinner dig på börjar kännas skrämmande i sin oformlighet. Som ett hån. Och plötsligt börjar bältet runt magen att ticka. Du drabbas av återigen av panik och börjar springa, planlöst.
När tickandet stannar upp blir allting svart.


Du vaknar upp i ett mörkt rum. En tv står på i ena hörnet. En flintskallig man med mustasch pratar med en infantil, men mörk mansröst på bred amerikanska. "Doktor Pill är tillbaka efter reklamen".

Det flimrande ljuset från tv:n är det enda som lyser upp rummet.

Du reser dig, något rasslar till, och du faller. Du är fastkedjad i ena benet. Du följer kedjan med händerna, upptäcker att den är fastnitad i ett bastant vattenelement. Du rycker lite i kedjan, men det är lönlöst.

Du letar efter något tillhygge, något som kan ha sönder kedjan, men rummet är mörkt. Tv:n står för långt bort för att kunna nås.

Du lägger dig på golvet, ett kallt stengolv för att känna med händerna längs med om du hittar något, vad som helst. Men ingenting.

Mansrösten välkomnar dig tillbaka efter reklamen. Ger dig märkliga råd till märkliga situationer.

Längst in i hörnet, om du sträcker dig så långt det bara är möjligt, så som att det känns som att din utsträkta arm, och kropp skulle gå av, hittar du något. Ett snöre, en tråd.

Du drar i den, försiktigt. Men det händer inget.

Du suckar, släpper linan lite.

Något litet och vitt trillar ner framför dig. Du sträcker den andra armen efter det. Ett piller. Ett litet vitt piller med ett intryck kryss på mitten.

Du sväljer det.

Genast kännes allting lite lättare. Den tillsynes obekväma ställningen du ligger i, med magen mot det kalla stengolvet och den krampaktigt utsträckta armen med ett till bristningsgränsen utsträckt snöre som strypt blodtillförseln runt två av vänsterhandens yttersta fingerspetsar, märks inte längre. Du är nöjd. Tillfreds.

Du somnar.

När du vaknar upp igen är det i ett fruktansvärt tillstånd som likt en kräkreflexframkallande bergochdalbanetur pendlar mellan total panik och skräck. Du har ont precis överallt, inte minst i huvudet och krampar i ena armen. Dr. Pill maler som om han var en bakfylla efter att du sniffat alldeles för mycket thinner.

I en krampkonvulsion drar den utsträckta armen i snöret och ett piller trillar ner. Med den andra handen tar du det kvickt och stoppar i munnen. Sväljer.

Men ingenting händer. Du väntar, men ingenting. Ingen kemisk reaktion i hjärnan. Ingenting.

Du drar i snöret igen, ännu ett piller trillar ner och du sväljer det också.

Nu börjar smärtan förändras, förvandlas till ...sockervadd?

Du tycker att det är lite märkligt när den första förinningen av det spunna sockret känns - som en doft tror du - men snart smälter du också.

Du får en kejserlig behandling i en masserande maskin och blir badad i ett eucalyptusdoftande ångbad. Precis som i den där tecknade Kalle Anka-filmen när Kalle blir nersparkad i en gruvschacktsmaskin av en åsna och får utstå all möjlig behandling i form av diverse kugghjul och rullande band, fast tvärtom. Du får massage istället för att bli krossad i en stenkross. Du blir doppad i gyttjebad och det läggs iskalla gurkskivor på dina ögonlock, istället för att tvingas undvika att bli till mos mellan två enorma kugghjul. I samma makliga takt som gurkan förlorar sin kyla fångas du in i en behaglig dvala.

När du vaknar är hela du lam. Du kan inte röra dig ens en millimeter. När du tittar ner upptäcker du att du är täckt av ett lager torkad lera. Till synes stenhård. Du ligger i en konstig position, som om du kastat dig ut genom fönstret på tionde våningen, slagit i marken, svimmat eller dött, och vaknat upp så. Det är också så det känns. Som om du slagit i marken efter ett högt fall. Smärtan kommer smygande, men stegras snabbt.

Paniken i dig i samma takt. Du skriker. Blundar.

Då ser du hur ett piano, eller om det är en flygel, kommer fallandes mot dig. Med en tillsynes omänsklig styrka lyckas du ha sönder skalet av torkad lera och rulla ihop dig själv till en boll. Den tanke din reptilhjärna, i panik, kastar till dig. Men ingenting sker.

Jo, ett litet vitt piller landar på ditt bröst.

Du upptäcker att du håller en liten bit tråd runt två av handens fingrar. Fingertopparna är lila. Tråden är trasig, avsliten.

När du tittar upp mot taket möts du av ett hav små vita piller som faller rakt mot dig.

Du blundar, skriker.


När du öppnar ögonen igen ligger du i en gatkorsning, i en stad du aldrig tidigare varit i. När du ser ner på dig själv upptäcker du att du är iklädd kostym, och en portfölj står bredvid dig.

Du känner dig desorienterad, och stressad.

Du kommer upp på benen och ser dig omkring.

Runt dig går människor med portföljer, alla i samma hastiga tempo. De stannar vid rödljus, men inga bilar syns till. Bara alla dessa människor, i kavaj eller dress, skinande skor - tittandes på sina armbandsur. Men, när de går förbi dig ser du att de inte är riktiga människor, utan som om de vore klippta ur papper - tvådimensionella. Du skrattar till.

Tittar dig fascinerat omkring, fnittrar för dig själv.

Du går fram till portföljen, slår dig ned på knä och öppnar den.

Av innehållet i portföljen att döma - en sån där gammal väckarklocka, rund med två metallplattor högst upp, som en pendel mellan dessa slår på när alarmet utlöses, två glasrör med olika vätskor i och diverse sladdar - förstår du att det är en bomb. Det är sju sekunder kvar innan klockan slår tolv, så av en reflex stänger du locket till portföljen.

Du börjar springa.

Men precis som på film så känns det som att du springer som i slow motion. Du känner det inte bara, det är precis så det är.

Du känner hur benen, millimeter för millimeter förflyttar sig neråt, respektive uppåt, hur armarna, ögonlocken, det där fettet under naveln gör det. Du känner lårmusklerna spännas, liksom de flesta andra muskler i din kropp, fast millimeter för millimeter.

Din hjärna fungerar fortfarande precis i samma takt som tidigare, men det gör inte tiden eller fysikens lagar.

Du förstår att du kommer få känna hur det känns att sprängas, ja, förångas, millimeter för millimeter. Du kommer att få känna hur smärta verkligen känns. När varje tusendels sekund i själva verket är 20, 30, 40 sekunder är det precis vad som kommer att ske.

Du vet inte exakt hur du ska sätta ord på känslan, men det känns inte helt och hållet behagligt. Men märkligt nog är du kanske inte tillfreds, men i alla fall inte ångestfylld till tanken. Likgiltig.

Det är nog bra att ha en plan, kommer du fram till, att lära dig handskas med detta namnlöst ohyggliga fysiska fenomen. Ta till dig smärtan. Välkomna den, så som de buddhistiska munkarna?

Men hur ska man kunna ta till sig en dödsbringande, fasansfull smärta som kommer att förbränna dig nanometer för nanometer till de kolatomer du är uppbyggd av?

Det känns inte helt pålitligt.

Men det är vad du har att arbeta med. Du måste uppnå någon form av Nirvana på lite drygt 12 minuter, och även om det inte är möjligt, så kanske du kan lura dig själv att tro att du inte längre finns kvar i din kropp. Att du är en åskådare och känna dig nöjd med livet som det varit, vara beredd på att faktiskt dö.

Men när eldklotet börjar växa sig större ur portföljen, och den första varma luften börjar närma sig känner du bara hur du lyfts från marken, som om du vore gjord av - papper.

Plötsligt går allting väldigt, väldigt fort, men du hinner förstå att det är realtid. Du kastas högt ovan husfasaderna, och du ser att även husen är gjorda av papper.

Den sista syn som möter dig är hur alla dessa pappersmänniskors portföljer, även de exploderar. Som om det är nyårsafton och du tittar på fyrverkerierna, fast tvärtom. Du tittar neråt.

När alla explosioner försvunnit blir världen svart.


Du reser dig, med ansiktet nedåt, på ett torrt, gulnat fält med en klarblå himmel över dig. Det ser ut som om fältet sträcker sig från horisont till horisont, inget som bryter av syns till. Det är som att vara på ett hav, fast på land.

Du upptäcker att du bär kostym. En snygg, dyr kostym. Skräddarsydd.

Du känner dig väldigt bekväm i den, behaglig.

Du ser dig omkring, någonstans måste du ha kommit ifrån. Men ingenting. Det är stilla och oformligt, som en tavla du kan förrinna dig att du sett.

Men, jo, där borta rör sig något, något litet och vitt. Du ser inte vad det är för något, men det närmar sig fort. Det är en man, iklädd vit läkarrock. Han är flintskallig, bär mustasch, en portfölj och ler stort.

Men han tittar inte på dig. Han ser dig inte. Han har en ställning som sticker upp bakom hans huvud. Det är ett fiskespö som måste vara fasttejpat på ryggen på honom och i kroken, som sitter en, en och en halv meter från hans ögon hänger en dollarsedel.

Han går fram, mot dig, men blicken är fäst på sedeln. Han säger ingenting, ger dig bara portföljen. Sedan går han vidare, med händerna utsträckta mot dollarsedeln, som om han försökte ta den, men hans armar är för korta. Han skrattar förtjust.

Du tittar förundrat efter honom. Närmast chockat.

Skakar på huvudet.

Du sätter dig på knä och öppnar portföljen. Den är fylld av små vita piller.

Du tar upp en näve piller, upptäcker att det ligger något mer i portföljen. En, nej, flera smala, avlånga delar. Och en lina med en krok. Ett fiskespö.

Du kastar iväg portföljen, men kroken lyckas på något sätt fastna i din underläpp och drar med dig. Du skriker av smärta.

Du faller ner på marken, bredvid portföljen.

Du tar ett av de vita pillren och stoppar i munnen, för att bli av med smärtan. För att kunna lirka ur kroken ur läppen.

Istället somnar du.


När du vaknar upp igen ligger du på en hård brits i en vadderad cell. Det är galler för fönstret, dörren är bastant. Låst.

Ett handfat, en toalett, en tv. En tavla. Det är vad du har, inget nattduksbord, inga gardiner, ingenting sånt.

Tv:n står på, men solen ligger på över bilden, så du ser den inte, men du hör. En bred amerikansk mansröst pratar.

Du har en fruktansvärd huvudvärk, som närmast känns som ett ljud. Oljud. Som när de stänger dörrarna i tunnelbanan, det där varningstjutet och ljudet precis när dörrarna går igen. Bara de ljuden, isolerade om och om igen i en loop. Tjuuuutbrrrm-bonktjuuutbrrm-bonktjuuutbrrm-bonk.

Du tittar upp på tavlan, och tycker att du känner igen den. Den föreställer egentligen bara två färgpartier. Gult och blått. Ett gulnat fält och en blå himmel.

En lucka öppnas i dörren, en ansiktslös person skjuter in en liten papperskopp på golvet. Medicin? Luckan stängs igen.

Du reser dig upp i sängen. Du sitter där en stund, till du börjar känna en svindlande känsla, som om något inte står rätt till. Som om cellen, världen liksom ändrar fokus. Du är säker på att det inte är dina ögon, utan att det är världen som tappar sina kontraster, sina kanter och börjar darra, inte så du känner det utan så att du ser det.

Känslan din hjärna kopplar dig till är panik. Men istället för att drabbas av denna destruktiva illusion går du fram till medicinkoppen vid dörren. Du tömmer koppen i handen. Du ska just svälja tabletterna när du upptäcker en bokstav på botten av medicinkoppen. Ett D är skrivet i botten. Ett D?

Varför? Du letar med blicken efter andra bokstäver i rummet.

Går sedan fram till toaletten och vänder på handleden så att tabletterna faller ned med två plopp i toalettens vatten. Pillrens bana nedåt förvandlas till varsin vattenpelare och en liten droppe som bryter sig loss, som sen, oundvikligen, dras tillbaka ner varifrån de kom igen.

Du börjar leta ordentligt, du kastar dig in under sängen, letar efter något som står skrivet. Du letar, men det finns ingenting. Det finns ingenting i rummet som du kan få hjälp av.

Du tar av dig sjukhusskjortan, börjar riva den i strimlor. Då upptäcker du ett sår på ena armen. Format som ett G.

D, G. I handflatan hittar du ett sår som inte är mer än ett streck av koagulerat blod. Ett I? D, G, I?

DIG. Gräv?

Men var?

Då upptäcker du ett ärr på magen i form av ett kryss.

Du stoppar hastigt två fingrar i halsen och börjar hulka. Du får upp den där smaken som är den värsta av alla smaker, som likt en sjukdom äter upp allting, alla dofter, smaker, förnimmelser och förvandlar de till sig självt. Till en känsla som smakar, stinker, känns som du aldrig mer vill känna igen, som om det här var ett ihållande tillstånd skulle du hellre dö. Som om det här är så långt ifrån det liv du vill leva som det bara går att komma.

Du känner hur maginnehållet, i en kräkkonvulsion kastas uppåt, som om det vore filmat i slow motion, fastän din tanke fortfarande fungerar normalt. Du känner hur magsyran ytligt fräter i din hals. Du känner hur något river i halsen, något som inte känns naturligt. Du känner det vandra upp, långsamt med varje hulkning.

När du till slut börjar kasta upp är det en gulbrun sörja, med små vita prickar - likadana tabletter som du just kastat i toaletten - som sprider sig över golvet likt sprucket plexiglas.

Nu går allting plötsligt väldigt snabbt. När det som skrapat som det känns, sönder, din hals kommer ur din mun ser du inte vad det är. Men det känns inte som att dina kräkningar kommer att sluta, det känns som att du kommer att kräkas resten av livet. Och det känns inte som att du kommer att kunna göra något åt det. Det känns som att du kommer att kräkas tills cellen är fylld och du druknar i din egen exkrement.

Men det är då kräkningarna slutar upp. Som om du knäppt med fingrarna. Som om den tanken är den utlösande faktorn.

Det är då du får syn på det där som skrapade upp din hals. Täckt med gulbrun sörja ligger en nyckel.


Vi glömmer hela skiten, det betyder ingenting

"När Jocke Berg sjunger: 'man kanske borde ta sitt liv nu, men jag trivs ju så bra i min svit' känns det som att han stryker under vartenda ord med en svart tuschpenna.

Det är svårt att hitta en vackrare beskrivning av en rik mans självförakt."

- Markus Larsson (hrrm... aftonbladet.se)

I got a card up my sleeve



Sånt här fascinerar mig.
Den här mannen, vad kan han vara? 45? 50? Låt säga ungefär jämngammal med sin gamle hjälte.
Hel och ren.
Han har alltså köpt en dyr, dyr webbkamera och sitter i sitt fräscha kök(?) och spelar Bruce Springsteen-covers framför datorn.
Han har lagt en synthslinga som han spelar efter (tyvärr, alltså, det både låter illa om den och att han är lite sen hela tiden) och så läser han texten till sången på datorn.
Jag har så många frågor. Har han en fru? En man? Barn? Vad jobbar han med? Har han spelat gitarr länge, eller är det ett nytt tidsfördriv? Är det bara ett tidsfördriv, eller är det något han drömmer om att göra?
Är det så att han vill visa upp sig, eller är det bara "en kul grej"?
Det är ju mycket möjligt att det är det.

Men det är något med ögonen.

Hästar i himlen

Jag har ingen lust att skriva något idag. Så jag klistrar bara in detta citat jag tycker är så bra.
Låten heter Horses in the sky och bandet A silver mt. Zion (mitt nya favoritband!):

Though dead hands ring the garden
And these are violent times
And violence brings more violence
And liars bring more lies

Though we was born defeated
Worried, tired and scared
And monsters build mean robots
Launching rockets into the air

And the wealth of our nations
Fed on angel blood
And our cities shot with moneyed schemes
Built on twigs and mud

And our schools look like prisons
And our prisons look like malls
And downtown's just a sick parade
Where no-one cares at all

And our hero's all died crazy
Broken, poor or shot
Let's celebrate their tragedy
And sanctify the loss

And manifest the daydream
Like those who fell before
And glorify our small attempts
And hate ourselves no more


Tyvärr finns den inte på youtube, men där finns däremot den vansinnigt bra låten "God bless our dead marines":

http://www.youtube.com/watch?v=TlWsqpc8BEk

pobMMM

Peter: If you could be stranded on a desert island with any woman in the world, who would it be?

Quagmire: Taylor Hanson.

Joe: Taylor Hanson is a guy.

Quagmire: [Laughs] You guys are yankin' me. "Hey, let's put one over on Quagmire."

Peter: No, he's actually a guy, Quagmire.

Quagmire
: What? That's insane. That's impossible.
[Pause] Oh God. Oh my God. I've got all these magazines. Oh God.

///

http://en.wikipedia.org/wiki/Taylor_Hanson




Apropå det här med att vara rolig


  "... Men regi-elevernas lärare hade kommit med några airhead -synpunkter som jag ifrågasatte. Antagligen drar man en grej åt ett håll, hårt. Eller så gör man det inte. Man kan ju inte hålla på och mjäka. Eller göra ett mellanting. Liksom man vill ju inte smutta på mellanmjölk när man går på bio. Man vill ju ha saltsyra i ansiktet.

Alltså det är en metafor. Man vill ju inte ha saltsyra i ansiktet på riktigt."

Ibland lyckas jag få till det.


Diamonds are forever (Piluttavisan också)

VEM VILL VARA EN SLIPAD DIAMANT
EN SLIPAD DIAMANT
ÄR EN
MINDRE DIAMANT

- Daniel Boyacioglou

///

Sätt din musik på blanda.
- Klicka på nästa-knappen efter varje fråga.
- Använd sångtiteln som svar på frågan.
- Fuska inte

1. Hur mår jag idag?
Requiem for a dream (full orchestral remix) (- Clint Mansell)

2. Kommer jag komma långt i livet?
Dansbanan (- Detektivbyrån)

3. Hur ser mina vänner mig?
Never ever (-Shout out louds)

4. Kommer jag gifta mig?
Våga vara rädd (-Kent)

5. Vad är mitt livs themesong?
Sign, sign (-Isolation years)

6. Vad är mitt livs historia?
Black wings (-Tom Waits)

7. Hur är skolan för mig?
Take these hands and throw them in the river (- A silver mt. Zion)

8. Hur kan jag komma framåt i livet?
My teachers bed (-logh) (hahaha!)

9. Hur kommer imorgon vara?
Computer show (-Adam Green)

10. Vad är det bästa med mina vänner?
Thieves in the palace (-Logh)

11. Vad finns i lager för nästa vecka?
Arbeit macht frei (-The libertines)

12. Vilken sång beskriver mig bäst?
Lugnet (-Isolation years)

13. Hur är det med mitt liv?
Go tell it on the mountain (- The blind boys of Alabama ft. Tom Waits)

14. Vilken låt ska spelas på min begravning?
Jolene (-The white stripes)

15. Hur ser världen på mig?
This gentle hearts like shot bird's fallen.. (-A Silver mt. Zion)

16. Kommer jag att ha ett lyckligt liv?
Moestroems instrumental (-Isolation years)

17. Vad tycker mina vänner om mig?
Deadwood (-Dirty pretty things)

18. Vad skulle jag vilja säga till nästa generation?
Piluttavisan (-Madicken)

19. Vilken låt beskriver den jag är attraherad av?
A lonely view (-Isolation years)

20. Har jag en djup & mörk hemlighet?
Lioness (-Songs:ohia)

21. Brukar folk i hemlighet fantisera om mig?
Trace back the particle (-Logh)

22. Hur kan jag göra mig själv glad?
The ha ha wall (-The libertines) (Haha!)

23. Kommer jag någonsin ha barn?
Being in love (Songs:ohia)

24. Vad är några tips till mig?
Jag har vaknat i naturen utan att ha en aning om var jag är (-Emil Jensen)

25. Hur kommer jag bli igenkänd?
Weather island (-Logh)

26. Vad är min danssång?
Heigh ho (The dwarfs marching song) (-Tom Waits)

Konsten att inte vara barn längre

Every camera
every aircraft
is a wish
that wasn't granted

Take me somewhere nice - Mogwai

I somras, på Christels landställe i Finland, Långholmen, joggade jag nästan varje dag. Det fascinerande med det trista faktumet, är att jag (ofta omedvetet) formulerade en liten mini-biografi i huvudet medan benen rörde sig fram och tillbaka. Jag kom på mig själv med att tänka på Viktor S., och hur mycket vi ändå umgicks i nästan fyra års tid. Hur mycket av min barndom som jag spenderade hemma hos honom, hur många gånger jag sett honom gråta, hur  svinig han var, många gånger, mot mig.
Vår vänskap är nästan rakt av ett Formulär 1A i fråga om hustru-hustrumisshandlare. Han var en elak och sade riktigt idiotiska saker, men ändå förlät jag och umgicks med honom i alla fall.
Det blev ju, som bekant (med Formulär 1A), värre ju längre tid vi umgicks, och ju äldre vi blev. Ju mer hans personliga problem (som jag såg åren innan, och borde ha förutsett) förträngdes, ju värre uttryck tog dem. Eller alltså uttryck i verbala, arga, märkliga påhopp, framför allt.
Men det gick ju ganska fort att avsluta vänskapen, ändå. Och det var inget som gjorde ont i mig, eftersom jag mest sett den onda sidan av honom då. Men så här i efterhand kan man ju tänka att det var lite tråkigt ändå. Att man spenderat så många somrar, fredagskvällar och eftermiddag efter skolan tillsammans med någon som man inte vill ha något att göra med. Då försvinner ju även de minnena, liksom.

Jag tänker ofta på att det är svårt att inte vara 9 år gammal, eller 15 heller för den delen. Jag uppskattade väldigt mycket att vara barn, har jag upptäckt, och det tog tid för mig acceptera och vänja mig vid att "bli vuxen". Det resulterade i en "depression-light" som min psykiatriker uttryckte det. En, vad jag tolkat den som, retroaktiv reaktion på det faktum att jag inte tänkte på det här, att jag inte reflekterat över de senare åren av mitt liv. Då det ändå var väldigt många omställningar och många himlastormande känslor.
Så istället för dessa känslor som hela tiden, tja, kändes - inställde sig dess motpol: likgiltigheten.
Det var den nya världsordningen och något jag aldrig trodde skulle kunna ske, än mindre hur det skulle kunna kännas.

Så här i efterhand är jag ändå väldigt glad över att jag någon gång känt så där. Jag tvivlar på att jag, eller ens någon skulle uppskattat den personen jag hade varit då. Jag skulle antagligen fortfarande haft "Amelie från Montmarte" som favoritfilm och det jag skrivit skulle varit rent dravel. Jag skulle antagligen tyckt att James Blunt var "fantastisk". Så på så sätt är jag rätt nöjd med det.
Sen har jag ju fortfarande en del men av det. Att jag oerhört sällan verkligen känner för (att göra/se) något. Att det tar veckor, eller månader för mig att ta till mig något. Att jag reagerar väldigt starkt mot likgiltighet, inte minst min egen.

Citatet ovan är väl inte stoff till en one-liner, men det har sin poäng, och det var väl den jag ville åt. Tvärtom är det kanske med den eminenta filmen "Children of men" (om du inte sett den, well, fasten your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye). Där är det snarare så att själva poängen är väl inte det man hänger i julgranen, men det visuella, och till viss del historien, är makalös. Vilken tur då att både citatet och ett klipp ur filmen finns att beskåda på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=o9YF9nZ2bQI


Det ska sägas att jag ignorade Viktor S.s friendrequest på facebook (bra svenska där).

Last waltz of the evening

Thom Yorke släppte ju en soloskiva förra året, som inte var helt fläckfri, men ett av de bästa spåren på den heter Harrowdown Hill (en plats jag säkerligen kommer att återkomma till senare, som den konspirations-dystopiker jag är (eller vill vara) och i videon, (antagligen inte den officiella, men det är möjligt att det är det, man vet aldrig med Thom Yorke) till den finns fragementet med Budd Dwyers sista stund. Ingen behaglig upplevelse, men onekligen fascinerande.

http://www.youtube.com/v/FtjSKl98hbg&rel=1

(Känsliga tittare kanske bör varnas, eftersom den innehåller flera otäcka scener.)

För övrigt var den bästa låten på Thom Yorkes solodebut The eraser just titelspåret med den simpla, men ack så geniala, textraden:

The more you try to erase me
The more, the more
The more that I appear

Mediers genomslagskraft

de varnar på radion
        tv:n
och på dn.se

inatt kan
    varje
andetag
välta något
jättestort
varje
   rörelse
kan råka
stöta
      jorden
ur sin bana
    varje
ord
kan nå
den hårda
    hårda
kärnan



//

Budd Dwyer och jag

Robert Budd Dwyer


Anledningen till varför jag har postat så mycket gammalt är att jag inte har känt för att skriva något nytt. Jag har försökt, och när jag försöker istället för att vilja så blir det rätt kackigt. Så det är en myt det där med att man ska skriva fastän man inte är "inspirerad" eller känner för det. Eller det är en myt för mig. Sen kan det ju ibland vara så att bara man får ur sig det översta lagret med smuts och skit, så finns det en brunn med fullt drickbart vatten att ösa upp där.
Jag ber om ursäkt för den fullkomligt värdelösa liknelsen.
Det är ju "Wax on, wax off"- fast med en annan tanke bakom. Och istället för att vaxa så skriver man och eftersom man inte vet varför man skriver (fast jag i ett flertal texter försökt att avgöra just frågan "varför?") just den texten, så är den en pusselbit i pusslet, tja om vadå? Sig själv, I guess. Eller en pusselbit i pusslet om vad man ska skriva (om) härnäst.

Kanske är det bara navelskåderi (ett ord som jag fått gissa mig till dess egentliga innebörd, eftersom det för typ två år sedan plötsligt bara dök upp - ((i Nöjesguiden (((som jag förövrigt tappar mer och mer respekt för, för varje nummer))) tror jag)) utan vidare förklaringar) men jag hoppas inte det. Eller jag lägger väl inte så stor vikt vid om det nu skulle vara det, eftersom det:

  • Dels bara är typ en och en halv person som läser det här.
  • Det med största sannolikhet är det och det ändå känns bra för mig att skriva det. Men sen försöker jag ju krydda det hela med häftiga historiska fenomen (eh..? var?) och mänskliga öden.
Dagens historiska mänskliga öde:

ROBERT BUDD DWYER
(på bilden ovan)

Nu citerar jag svenska Wikipedia.

"Dwyer hade varit inblandad i en skandal och riskerade upp till 55 års fängelse och upp till 300 000 dollar i böter. Den 22 januari 1987 kallade han till en presskonferens. Många trodde att han skulle förkunna sin avgång. Han höll ett tal där han förklarade att han var oskyldig, uttryckte sitt tack till dem som stöttat honom samt att han inte skulle klara av att sitta i fängelse. Därefter delade han ut tre kuvert till sina medarbetare. Det visade sig senare att det ena innehåll ett självmordsbrev till hans fru, det andra ett organdonationskort och det tredje var ett brev till guvernören. Därefter tog han fram ytterligare ett stort kuvert från vilket han tog upp en .357 Magnum revolver och varnade att "Var snälla och lämna rummet om ni tycker att detta är stötande.". Folk försökte få honom att lägga ner revolvern, varpå han varnade att "Akta er, den här kan skada någon". Sedan stoppade han revolvermynningen i munnen och sköt. Han ramlade ihop på golvet, blödande ur munnen och från huvudet, inför filmkamerorna."

Ett öde jag använde mig av till en monolog i ett manus titulerat "Arthur Weisz och Döden". Döden svarar med den poetiska repliken:

"Mycket morbidt".





Saturday nightmares

Nu finns även jag på Myspace. Lite försent sådär. Men det gäller att vara lite om sig och kring sig, om man inte vill vässa sina armbågar till ishackor och stabba folk i ryggen för att ta sig fram. Eller så är det precis det man ska.

Det här med att jag numera har lättare för att artikulera mina tankar till verbala ord, har nog bara fördelar. Den enda nackdelen är att folk lätt kan uppfatta mig som dryg och lite bufflig, men jag vet ju att jag inte är det och därför är det inget problem.
Fördelarna däremot är desto vassare (oj, en skum, långsökt ordvits?) och mer användbara. Problemet med att inte kunna uttrycka sig verbalt och bli tagen för en idiot är en sak, som jag tidigare skrivit om, men med det faktum att ha kommit ifrån det i ryggen så kommer desto fler insikter.
Inte minst den att man inte behöver försöka bli omtyckt av alla människor, eftersom en stor majoritet (jag brukar räkna 80-20), av de man stöter på, är idioter. Det är en insikt som gett mig väldigt mycket och däri kan lite av min påstådda dryghet spåras till. Men det gäller ju att välja sina fiender, och som bekant, fighter. Som den predikan de återkommer till i "Spider-man": "med mycket makt följer ett stort ansvar".
Och med det menar jag att man måste kunna läsa av människor och situationer så pass att man inte krossar någons tår. I alla fall inte någon man inte vill krossa ben på - dock finns ju flera som man skulle kunna tänka sig att göra det på.

Vad är det jag försöker säga? Jo, egentligen är det så enkelt som att jag försöker beskriva för mig själv, vad saker jag kommit fram till, gjort med mig. Jag har sett symptomen och tolkat dem, men ine artikulerat dem i ord. Men det är väl det som hela den här virtuella dagboken går ut på.






Dagens arkivtext:

aldrig att jag
kommer glömma
hur vi
liksom glömde städerna
länderna
en smärtsamt vacker dementi
hur vi kastade kläderna
slog i tänderna
en egenkomponerad fysisk lag
för oss att gömma
oss i






Friday night's saturdays knight


The truth they say is stated in the book of revelations
the truth I say is mounted on the bones of generations


- "Bones of generations" - Logh.

Citatet ovan är varken speciellt djuplodande och världsomvälvande, men det är snyggt och känns bra. Inte mer än så. Kanske är det dissen av uppenbarelseboken, kanske är det rimmet som är oväntat och läckert. Antagligen är det för att det är ett citat som adderar mystik till min person. Men det är ju inte uttalat för mig själv, artikulerat som en tanke att jag vill att det ska vara så.

En kille på filminspelningen har den snyggaste tatueringen jag sett. Det är de 4 kostymklädda männen från "Reservoir dogs" (även det en eminent titel) som går bredvid varandra, med revolvrar i händerna. Kanske filmaffischen? Men den är bara i svart och där de vita skjortorna ska vara är det hud. Vansinnigt snygg - i klass med Scarface-tatueringen.
Jag funderar på att tatuera mig. Kanske Peter Griffin, kanske Charlie Chaplin.
Det vore något. På armen, i enbart svart, och den vita skjortan är otatuerad hud:

image15

Inject pt.1

339162-14
339162-6339162-5339162-12339162-11

Inject pt.2

339162-13339162-10339162-9339162-8339162-4

RSS 2.0