Jag är inte kommunist, men...

Jag har tänkt lite på det här och det mest politiskt inkorrekta man kan säga idag är att man är kommunist. Det, om något är fult. Mycket hellre att du säger att du hatar vissa grupperingar av människor (utan anledning) än att ifrågasätta rådande system. För hur skulle det se ut annars?
Kommunism? Gråa skyar, mungipor som inte kan böja sig uppåt, förfallna byggnader och korrupta maktapparater.

Något sådant skulle ju aldrig ske i en kapitalistisk stat.

Så, jag är inte kommunist, men...
  • jag ogillar massproducerade saker (om de inte fått vila i ekfat i x antal år)
  • jag tycker överlag att girighet är den sämsta mänskliga egenskapen och den ligger till grunden för hela det kapitalistiska systemet
  • jag tror inte på att något som är tillverkat av människan på något sätt ska kunna stå som grund för att man ska kunna ta kol på andra människor
  • jag tycker inte att det är särskilt vettigt att de som tjänar mest är de som arbetar med saker som inte hjälper någon eller är speciellt intressant för någon överhuvudtaget
  • mycket charm försvinner på vägen när något är till enbart för att någon ska tjäna på det
Nå. jag börjar sådär, för att slippa hot. Men ok, 6 stycken kan jag ta.



Nästa gång:
Jag vet inte om jag tror på "fri informationsdelning". Jag tror att det på sikt kommer att ta död på den kulturen. Kanske inte Michael Bay, men kulturen.

Kommentarer
Postat av: Hazy

De där människorna som säger sig hata politisk korrekthet, förutom att de vanligtvis är lika socialt begåvade som uppstressade flodhästar (som nyligen blivit stolta föräldrar), är ju fascinerande genom att de så envist springer in i ett nät av motsägelser.

De brukar hävda att politiskt korrekthet innebär att man bara följer blint, inte vågar tänka själv, säger vad som är bekvämast, tar inga svåra konflikter etc. Att man aldrig går mot strömmen. Men, hang the fuck on, med tanke på hur sjukt populärt det är idag att kritisera den s.k. "PK-maffian"
- innebär inte det att det är sjukt politiskt korrekt att hävda att man hatar politisk korrekthet?

Eller har jag låtit den här tanken gått för många rundor i huvudet nu?

2008-05-26 @ 14:20:05
Postat av: pontus

Du har onekligen en poäng där. Det är en grej de snott från modeindustrin - att alltid göra tvärtom mot vad de precis gjort.

Och det blir ofta patetiskt.

2008-05-27 @ 01:29:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0